Maatregelen praktijk bij heropening vanaf 2 maart 2021
De eerste 3 weken zijn gereserveerd voor cliënten waarvan de geplande afspraken in december 2020 en later niet door konden gaan i.v.m. de lockdown. Vanaf maandag 22 maart 2021 kan iedereen die zich wil aanmelden voor een intake contact opnemen via 06 333 729 01 of per e-mail info@zevenstermassage.nl om een nieuwe afspraak in te plannen. Ook kan je in de online afsprakenplanner vanaf 22 maart weer een behandeling aanvragen.
Verder gelden dezefde regels als na de opening van de eerste lockdown (2020)
• De afspraken worden zodanig gepland dat het aantal cliënten in de wachtruimte tot een minimum wordt beperkt;
• Kom op tijd, maar niet te vroeg;
• Bij de ingang is desinfecterende gel aanwezig om jouw handen te desinfecteren*;
• Handen wassen is ook mogelijk in de sanitaire ruimte op de gang;
• Neem alleen het hoognodige mee aan spullen. Stop spullen die noodzakelijk zijn zoveel mogelijk in jouw tas of jaszak;
• Voor en na de behandeling was ik mijn handen en onderarmen met zeep;
• Na iedere cliënt worden contactpunten zoals de deurklinken, deurbel en armleuningen van de stoelen schoongemaakt;
• Na iedere behandeling wordt de behandelruimte minimaal 10 tot 15 minuten gelucht;
• Raak zo min mogelijk aan in de praktijk om uitloop te voorkomen;
• Het gesprek tussen ons vindt plaats op 1,5 meter afstand;
• Vertrouw je het toch niet en durf je niet op de afspraak te komen? Neem dan tenminste 24 uur voor de geplande afspraak contact op;
Twee dagen voor aanvang van de afspraak ontvang je een e-mail met daarin een aantal vragen (Triage) waardoor ik weet of behandelen veilig kan. Vul deze in. Het is een belangrijk onderdeel om onnodige besmettingsrisico te voorkomen. Ook voor aanvang van de behandeling stem ik deze triagevragen met je af om te checken of er iets is veranderd.
En blijf uiteraard thuis wanneer jij symptomen hebt of een van jouw gezinsleden symptomen heeft van:
• verkoudheid;
• koorts;
• of griepachtige verschijnselen.
Je wordt geacht jouw afspraak te annuleren of contact met mij op te nemen om dit te bespreken. Voorlopig worden deze annuleringen, ongeacht of deze tijdig zijn, niet in rekening gebracht.
*Het gebruik van desinfecterende gel is een advies. Wanneer je op tijd (niet te vroeg) arriveert ontvang ik je bij de voordeur en hoef je geen contactpunten aan te raken. Ik wil je dan wel vragen je handen te wassen met zeep in de behandelruimte zelf. Dit heeft als voordeel dat je handen niet uitdrogen door de 60% of meer alcohol in de gel. Zie ook mijn blog Hoe voorkom je handeczeem door veelvuldig handen wassen.
Maatregelen praktijk opening vanaf 11 mei 2020
Onderstaande maatregelen zijn afkomstig uit het CAM-sector breed leidraad infectiepreventie Covid-19 document. Deze maatregelen zijn verplicht gesteld als gewerkt wordt in de praktijk buiten of binnen 1,5 meter afstand, met of zonder aanraking van de cliënt, Datum: 7-5-2020, versie 2.0.
Voorafgaand aan de behandeling: Inrichting van de ruimtes
Wachtruimtes
De cliënt komt zoveel mogelijk alleen, er blijft bij voorkeur niemand in de wachtruimte tijdens een behandeling. Mensen die niet alleen kunnen komen mogen een begeleider meenemen. De cliënt komt vlak voor de afspraak pas binnen en hoeft dus niet te wachten. Zorg dat mensen 1,5 meter afstand kunnen houden tot elkaar. Plaats een open, of met de voet te bedienen, afvalbak met zak in de wachtruimte. Eventuele koffiemachine en/of tapwatervoorziening voor de cliënt is buiten gebruik. De therapeut is reeds beschikbaar als de cliënt binnenkomt. Plan afspraken dus (extra) ruim. Er kan worden gekozen voor een actief deurbeleid, waarbij de praktijk niet zonder meer toegankelijk is maar men wordt binnengelaten. Dit vermindert ook het aantal contactpunten.
Toilet
Het toilet wordt bij voorkeur niet gebruikt. Zorg dat de cliënt hiervan op de hoogte is. Indien noodzakelijk voor therapie of cliënt kan het toilet open blijven. Maak in dat geval het toilet na elke cliënt schoon. Plaats een open, of met de voet te bedienen, afvalbak met zak in het toilet. Zorg dat de cliënt zijn handen kan wassen met zeep. Zorg voor papieren handdoekjes.
Praktijkruimte
Verwijder alles wat niet nodig is voor de behandeling uit de praktijkruimte. Plaats een met de voet te bedienen, afvalbak met zak in de praktijkruimte. Pas je inrichting aan zodat voldoende distantie gewaarborgd blijft, ook in de wachtruimte. Tussen de behandelingen door, dient voldoende tijd te worden ingeruimd om alle ruimtes waar de cliënt is geweest te reinigen en de ruimte eventueel te laten luchten.
Behandelruimte
Een massagebank, behandelstoel of dergelijk is voorzien van:
• Hoes (al dan niet van papier);
• Face-cover (wegwerp);
• Handdoek(en);
• In geval van een behandeling met huid op huid contact mag cliënten worden gevraagd om een eigen hoeslaken en 2 handdoeken mee te nemen naar de praktijk.
In de behandelruimte zijn twee gesloten bakken/zakken aanwezig waarin de gebruikte materialen gedaan worden, na elke behandeling. Er is onderscheid in materialen:
• Materialen die weggegooid worden;
• Materialen die gewassen dienen te worden.
Tijdens de afspraak
Het consult
Cliënten blijven alsnog thuis indien zijzelf of een van hun huisgenoten symptomen hebben van Corona. Om te voorkomen dat cliënten uit financiële overweging toch willen komen, gaat de behandelaar soepel om met zijn/haar afzeg-beleid. Er worden geen kosten in rekening gebracht als een cliënt last-minute afzegt. Behandelaar ontvangt geen cliënten als hij/zij zelf of een van de huisgenoten van behandelaar symptomen heeft van Corona. Verwijs de cliënt in geval van nood door naar een collega. Verzet de afspraak naar een latere datum. Behandelaar staakt zijn/haar werkzaamheden tot 14 dagen na de laatste dag van de symptomen.
Volg altijd de aanbevelingen van het RIVM op
• Groet elkaar zonder aanraken (geen handen-geven);
•Niezen of hoesten doe je in een papieren zakdoekje, dat je meteen wegwerpt in een prullenbak. Als dat niet mogelijk is, dan niezen of hoesten in je ellenboog;
• Na niezen of hoesten handen wassen met zeep of desinfectiegel;
• Bij gesprekken 1,5 m afstand houden;
• Betalen met pin (zoveel mogelijk contactloos) of bankoverschrijving (Tikkie).
Na afloop en tussen de afspraken
Tussen de afspraken
Tussen de behandelingen door worden de contactpunten gereinigd. Denk aan deurknoppen, armleuningen en tafeloppervlakte, maar ook je pinautomaat, deurbel of telefoon. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met wegwerp schoonmaakmaterialen. Handenwassen voor/na elke cliënt, na hoesten, na toiletbezoek. Bij gebruik van alcoholhoudende middelen: gebruik minimaal 3 ml, wrijf de handen tenminste 30 sec op bovenstaande manier, laat de handen goed opdrogen en raak daarbij niets aan. Smeer de handen regelmatig in met vocht inbrengende crème. In droge handen kunnen microscheurtjes ontstaan waar het virus zich in kan verstoppen. Houdt nagels kort zodat het virus zich daar ook niet kan verstoppen.
Indien van toepassing
Maak het gebruikte toilet goed schoon na elke cliënt. Hoes, face-cover, handdoeken massagebank/behandelstoel verversen.
Eind van de dag
Einde van de dag alles grondig schoonmaken, met extra aandacht voor contactpunten. Denk aan deurknoppen, armleuningen en tafeloppervlakte, maar ook je pinautomaat, deurbel of telefoon. Reinigen en desinfecteren. Wegwerpmateriaal weggooien aan het einde van de dag. Materialen die gewassen moeten worden elke dag wassen op 60 graden Celcius. Bij thuiskomst bij voorkeur direct douchen en je gedragen kleding uitwassen. Draag bij voorkeur bedrijfskleding die op 60 graden Celcius gewassen kan worden, zeker als je met cliënten fysiekcontact hebt. Kleding die op lagere temperatuur gewassen wordt, machinaal drogen of strijken.
Deze maatregelen zijn een leidraad en dienen als uitgangspunt, het is niet statisch maar kan aan verandering onderhevig zijn naar aanleiding van:
• verandering in eisen van VWS of het RIVM;
• input vanuit therapeuten of beroepsorganisaties;
• input vanuit gehouden evaluaties via cliënten.
Tevens wordt benadrukt dat zowel therapeut/behandelaar als cliënt worden geacht het gezonde verstand te blijven gebruiken.
Bronvermelding: Leidraad infectiepreventie Covid-19 CAM-sector, Datum: 7-5-2020, versie 2.0